تمدید کارت بازرگانی
با مراجعه به “سامانه جامع تجارت”، به آدرس “NTSW.ir” و ورود به کارتابل شخص متقاضی می توان پایه فعالیت خود را در بخش بارگزاری صلاحیت ها انتخاب؛ و سپس با گزینه کارت بازرگانی، درخواست خود را ثبت نمایید.
چنانچه متقاضی طبق استعلام انجام گرفته توسط “سامانه جامع تجارت” از سامانه های مربوطه مانند سامانه بهین یاب و … تولیدی شناخته شود، می توان کارت با اعتبار 1 تا 5سال را درخواست نمود.
مطابق با آیین نامه جدید، امکان صدور کارت بازرگانی حقوقی، برای تمامی افراد دارای حق امضا امکان پذیر می باشد.
در تب مشخصات ثبتی و در مراحل ثبت نام “سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” به آدرس “cscs.chambertrust.ir”، به صورت لینک قابل مشاهده می باشد.
در صورت مشاهده چنین مسئله ای، ابتدا باید فرآیند های جاری در ” سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” تعیین تکلیف شوند؛ بدین منظور ضروری است تا موضوع از شعبه متولی کارت پیگیری گردد.
جهت بررسی علت این پیغام باید از شعبه متولی کارت پیگیری نموده و چنانچه فرآیند جاری در ” سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” وجود داشته باشد باید توسط کارشناس مربوطه بررسی و تعیین تکلیف گردد.
این پیغام زمانی نمایش داده می شود که درخواست دیگری در “سامانه جامع تجارت”در حال انجام باشد.
در این مرحله کارشناس شعبه متولی کارت در حال بررسی وجوه سالهای قبل می باشد، در صورت نیاز به تسریع این موضوع، می توان با شعبه متولی کارت تماس حاصل نمود.
ابتدا باید وضعیت درخواست در “سامانه جامع تجارت” بررسی و در صورتی که وضعیت آن “ارسال به اتاق” بود با شعبه متولی کارت جهت بررسی و حل مسئله تماس گرفته شود.
از طریق گزینه “پرداخت توسط متقاضی”در کارتابل بازرگان در ” سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” می توان مبالغ را به دو صورت نقدی و الکترونیک پرداخت نمود.
پرداخت نقدی:
در ستون آخر جدول مبالغ می توان فیش های پرداختی را دریافت و با مراجعه به بانک، پرداخت را انجام و فیش های پرداختی را در سامانه بارگذاری نمود.
(در زمان پرداخت باید مبالغ را به صورت جدا گانه واریز نمود)
پرداخت الکترونیک:
در جدول مبالغ و با استفاده از کلیک در مربع خالی، ردیف مربوطه را انتخاب و با کلیک دکمه پرداخت به درگاه پرداخت وصل شده و پرداخت انجام می پذیرد.
در ارتباط با پرداخت الکترونیکی، امکان پرداخت تجمیعی(سه در هزا ریک سال خاص ، چهار در هزار یک سال خاص و یا یک در هزار یک سال خاص و حق عضویت) نیز وجود دارد.
پس از انجام پرداخت لازم است، درخواست نهایی گردیده تا پرونده به شعبه متولی کارت ارجاع داده شود.
طبق اعلام سازمان صمت، هیچ ارگان و یا سازمانی نیاز به رویت فیزیک کارت جهت احزار نداشته و لذا در صورت درخواست سازمان و یا هر ارگانی جهت ارائه فیزیک کارت می توان با مراجعه به سازمان صمت استان مربوطه، معرفی نامه ای مبنی بر دارا بودن کارت فعال دریافت نمود.
در صورت معتبر بودن کارت، لازم است مدیرعامل جدید با شماره ملی در سامانه “ntsw.ir” ثبت نام نموده و پایه حقوقی (شناسه ملی شرکت) را معرفی نماید و سپس ادامه فرآیند، در “”سامانه جامع تجارت”” و در بخش “بارگذاری صلاحیت ها” انجام شود.
در صورت تولیدی بودن کارت بازرگانی، امکان انتخاب شعبه متولی، هم از استان کارخانه و هم از استان دفتر مرکزی وجود دارد.
لازم است با مراجعه به کارتابل متقاضی در “سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” به آدرس “cscs.chambertrust.ir” شعبه اتاق استان کارخانه انتخاب و ذخیره شود.
در صورت رفع اتهام، ضروری است تا متقاضی به همراه نامه مراجع ذی صلاح به سازمان مربوطه مراجعه کرده و فرآیند رفع تعلیق از صمت انجام پذیرد.
خیر. شعبه اتاق متولی بر اساس استان دفتر مرکزی در “سامانه جامع تجارت” تعیین می شود.
تنها شرکتهای تولیدی می توانند در صورت انتخاب، از استان محل کارخانه کارت بازرگانی دریافت نمایند.
با پیوست “پروانه تولیدی” و در صورت اطمینان از ثبت نام در “سامانه بهین یاب” و دارا بودن پروانه معتبر، می توان متقاضی دریافت کارت، به صورت تولیدی بود.
در صورتی که وضعیت درخواست در “”سامانه جامع تجارت”” به دو وضعیت “ارسال به اتاق ” و یا ” در حال بررسی اتاق ” باشد می توان درخواست خود را از اتاق های استانی پیگیری نمود..
با مراجعه به آدرس https://cscs.chambertrust.ir/samtInquiry.html و وارد نمودن “شماره کارت” و “شماره درخواست” می توان دلیل رد درخواست و یا آخرین وضعیت درخواست خود را مشاهده نمود.
باید فرآیند تمدید آغاز شود (در حین تمدید، امکان تغییر اطلاعات کارت نیز وجود دارد).
علاوه بر مدارک تمدید، باید کلیه مدارکی که در هنگام صدور کارت دریافت می شود به اتاق ارائه دهد.
تمدید کارت عضویت
منظور از مدرک فعالیت، هر مدرکی است که نشان دهنده فعال اقتصادی بودن متقاضی باشد، به عنوان مثال یکی از مدارک ذیل دارای اعتبارباید پیوست شود:
الف) پروانه فعالیت اقتصادی اعم از تولیدی، توزیعی، کشاورزی، خدماتی و خدمات وابسته به این فعالیت ها و سایر فعالیت هایی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان رشته های فعالیت معرفی شده اند. ب) ارائه معرفی نامه از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ج) گواهی ثبت در دفاتر تجاری از اداره ثبت شرکتها
برای فرآیند صدور، مبلغ 10.000.000 جهت حق ورود و به ازای هر سال مبلغ 20.000.000 ریال دریافت می شود.
در مرحله “فرم های گواهی” بر روی گزینه آبی رنگ با عنوان “فرم منشور عضویت” کلیک کرده، فایل PDF مربوط به تعهد نامه را پرینت گرفته و در قسمت پیوست مدارک همین صفحه بارگذاری گردد.
کارت عضویت حقیقی:
- کارت ملی
- شناسنامه (در صورت وجود تغییرات، صفحه توضیحات شناسنامه باید پیوست شود)
- مدرک تحصیلی حداقل دیپلم (طبق آیین نامه عضویت)
- مدارک گروه فعالیت
- فرم منشور
کارت عضویت حقوقی:
- کارت ملی
- شناسنامه (در صورت وجود تغییرات، صفحه توضیحات شناسنامه باید پیوست شود)
- مدرک تحصیلی حداقل دیپلم (طبق آیین نامه عضویت)
- مدارک گروه فعالیت
- فرم منشور عضویت
- آگهی تاسیس و تغییرات شرکت -روزنامه رسمی به روز (مدیر عامل)
- اساسنامه شرکت
جهت پیگیری فرآیند ثبت نام می بایست با شعبه اتاق بازرگانی استان و یا شعبه اتاق متولی درخواست کارت تماس گرفته شود.
انتخاب اتاق یا شعبه اتاق متولی، براساس استان محل ثبت شرکت (برای متقاضیان حقوقی) و استان محل فعالیت (برای متقاضیان حقیقی) می باشد.
این مدت، به زمان انجام فرآیند توسط متقاضی و تعداد پرونده هایی که در صف بررسی توسط کارشناس اتاق مربوطه وجود دارد، بستگی دارد.
مدت اعتبار کارت عضویت یک سال تا پنج سال می باشد.
در اصل کارت تفاوتی وجود ندارد؛ تنها تفاوت می تواند خدماتی باشد که اتاق های استانی بنابر امکانات خود به بازرگانان ارائه می دهند.
بله. هر فرد با عضویت فعال در اتاقهای استانی، عضو فعال اتاق بازرگانی ایران نیز می باشد.
هر شعبه اتاق بازرگانی به نسبت اختیارات خود مزایای ویژه ای در اختیار بازرگانان قرار خواهد داد که جهت کسب اطلاعات بیشتر باید با شعبه اتاق متولی کارت عضویت تماس گرفته شود.
در این قسمت با توجه به گروه کالایی واردات و یا صادرات، می توان نزدیک ترین کالا به فعالیت را از ستون سمت راست انتخاب و از ستون دوم گزینه اضافه را به عنوان فعالیت اصلی کلیک نمود.
بله. ابتدا شعبه اتاق متولی را در جریان مفقود شدن کارت قرارداده، تا طی فرآیند مناسب (المثنی)کارت جدید صادر گردد.
از قسمت فراموشی و دریافت رمز عبور، شماره کارت (برای ثبت نام های حقیقی کد ملی و ثبت نام های حقوقی شناسه ملی شرکت) را وارد کرده ،یکبار روی صفحه کلیک نموده تا فیلد های تاریخ انقضا و کد ملی غیر فعال شود. در این مرحله با وارد کردن شماره همراهی که در زمان ثبت نام ثبت شده است و زدن دکمه ارسال کلمه عبور، رمز عبور مجددا برای پیامک خواهد گردید.
بله .طبق آیین نامه عضویت، سن متقاضیان می بایست 20 سال تمام باشد.
تا قبل از اینکه متقاضی آن را تغییر ندهد معتبر می باشد.
بعد از تایید نهایی درخواست کارت از پیش نویس توسط متقاضی، پرونده برای بررسی به پیش نویس شعبه اتاق متولی کارت ارجاع داده می شود. تمام مراحل بررسی مدارک و پرداخت ها، توسط پیامک اطلاع رسانی خواهد گردید.
به صورت حضوری در شعبه اتاق متولی کارت و یا ارسال از طریق پست به محل کار انجام می گیرد.
علاوه بر مدارک تمدید، باید کلیه مدارکی که در هنگام صدور کارت دریافت می شود به اتاق ارائه دهد.
صدور کارت بازرگانی
از شهریور سال 1398 تمامی درخواست های صدور کارت بازرگانی از طریق “سامانه جامع تجارت” به آدرس “NTSW.ir” ثبت گردیده و پس از تایید به “سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” ارجاع داده می شود.
چنانچه متقاضی طبق استعلام انجام گرفته توسط “سامانه جامع تجارت” از سامانه های مربوطه مانند سامانه بهین یاب و … تولیدی شناخته شود، می توان کارت با اعتبار 1 تا 5سال را درخواست نمود.
مطابق با آیین نامه جدید، امکان صدور کارت بازرگانی حقوقی، برای تمامی افراد دارای حق امضا امکان پذیر می باشد.
طبق آیین نامه، ضروری است تا کلیه متقاضیان مدرک تحصیلی حداقل دیپلم را ارائه نمایند و یا چنانچه دارای حداقل 3 سال سابقه فعالیت احراز شده از سمت اتاق می باشند، می توانند برگه تایید احراز خود را به جای مدرک تحصیلی پیوست و گزینه سه سال سابقه فعالیت را فعال نمایند.
تنها در صورت لاتین بودن نشان تجاری یا برند لاتین، نیاز به دریافت کارت بازررگانی می باشد.
در تب مشخصات ثبتی و در مراحل ثبت نام “سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” به آدرس “cscs.chambertrust.ir”، به صورت لینک قابل مشاهده می باشد.
در صورت مشاهده چنین مسئله ای، ابتدا باید فرآیند های جاری در ” سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” تعیین تکلیف شوند؛ بدین منظور ضروری است تا موضوع از شعبه متولی کارت پیگیری گردد.
جهت بررسی علت این پیغام باید از شعبه متولی کارت پیگیری نموده و چنانچه فرآیند جاری در ” سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” وجود داشته باشد باید توسط کارشناس مربوطه بررسی و تعیین تکلیف گردد.
این پیغام زمانی نمایش داده می شود که درخواست دیگری در “سامانه جامع تجارت”در حال انجام باشد.
در این مرحله کارشناس شعبه متولی کارت در حال بررسی وجوه سالهای قبل می باشد، در صورت نیاز به تسریع این موضوع، می توان با شعبه متولی کارت تماس حاصل نمود.
ابتدا باید وضعیت درخواست در “سامانه جامع تجارت” بررسی و در صورتی که وضعیت آن “ارسال به اتاق” بود با شعبه متولی کارت جهت بررسی و حل مسئله تماس گرفته شود.
از طریق گزینه “پرداخت توسط متقاضی”در کارتابل بازرگان در ” سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” می توان مبالغ را به دو صورت نقدی و الکترونیک پرداخت نمود.
پرداخت نقدی:
در ستون آخر جدول مبالغ می توان فیش های پرداختی را دریافت و با مراجعه به بانک، پرداخت را انجام و فیش های پرداختی را در سامانه بارگذاری نمود.
(در زمان پرداخت باید مبالغ را به صورت جدا گانه واریز نمود)
پرداخت الکترونیک:
در جدول مبالغ و با استفاده از کلیک در مربع خالی، ردیف مربوطه را انتخاب و با کلیک دکمه پرداخت به درگاه پرداخت وصل شده و پرداخت انجام می پذیرد.
در ارتباط با پرداخت الکترونیکی، امکان پرداخت تجمیعی(سه در هزا ریک سال خاص ، چهار در هزار یک سال خاص و یا یک در هزار یک سال خاص و حق عضویت) نیز وجود دارد.
پس از انجام پرداخت لازم است، درخواست نهایی گردیده تا پرونده به شعبه متولی کارت ارجاع داده شود.
طبق اعلام سازمان صمت، هیچ ارگان و یا سازمانی نیاز به رویت فیزیک کارت جهت احزار نداشته و لذا در صورت درخواست سازمان و یا هر ارگانی جهت ارائه فیزیک کارت می توان با مراجعه به سازمان صمت استان مربوطه، معرفی نامه ای مبنی بر دارا بودن کارت فعال دریافت نمود.
در صورت معتبر بودن کارت، لازم است مدیرعامل جدید با شماره ملی در سامانه “ntsw.ir” ثبت نام نموده و پایه حقوقی (شناسه ملی شرکت) را معرفی نماید و سپس ادامه فرآیند، در “”سامانه جامع تجارت”” و در بخش “بارگذاری صلاحیت ها” انجام شود.
در صورت تولیدی بودن کارت بازرگانی، امکان انتخاب شعبه متولی، هم از استان کارخانه و هم از استان دفتر مرکزی وجود دارد.
لازم است با مراجعه به کارتابل متقاضی در “سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” به آدرس “cscs.chambertrust.ir” شعبه اتاق استان کارخانه انتخاب و ذخیره شود.
در صورت رفع اتهام، ضروری است تا متقاضی به همراه نامه مراجع ذی صلاح به سازمان مربوطه مراجعه کرده و فرآیند رفع تعلیق از صمت انجام پذیرد.
خیر. شعبه اتاق متولی بر اساس استان دفتر مرکزی در “سامانه جامع تجارت” تعیین می شود.
تنها شرکتهای تولیدی می توانند در صورت انتخاب، از استان محل کارخانه کارت بازرگانی دریافت نمایند.
با پیوست “پروانه تولیدی” و در صورت اطمینان از ثبت نام در “سامانه بهین یاب” و دارا بودن پروانه معتبر، می توان متقاضی دریافت کارت، به صورت تولیدی بود.
در صورتی که وضعیت درخواست در “”سامانه جامع تجارت”” به دو وضعیت “ارسال به اتاق ” و یا ” در حال بررسی اتاق ” باشد می توان درخواست خود را از اتاق های استانی پیگیری نمود..
با مراجعه به آدرس https://cscs.chambertrust.ir/samtInquiry.html و وارد نمودن “شماره کارت” و “شماره درخواست” می توان دلیل رد درخواست و یا آخرین وضعیت درخواست خود را مشاهده نمود.
کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن چه شخص حقیقی باشد چه شخص حقوقی، می تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا نماید. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در برمی گیرد.
20 سال تمام.
وجود یک کارت بازرگانی حقیقی و یک کارت بازرگانی حقوقی به صورت همزمان برای یک شخص بلامانع است اما داشتن دو کارت بازرگانی حقیقی یا دو کارت بازرگانی حقوقی برای یک شخص امکانپذیر نیست.
بله، در صورتی که کارت بازرگانی شرکت قبلی غیرفعال شود یا منقضی شده باشد یا شرکت قبلی مدیر عامل جدید معرفی نماید.
خیر، اتباع غیر ایرانی تنها می توانند به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت کنند و کارت بازرگانی حقوقی دریافت نمایند.
در انتهای صفحه ی مربوط به مرحله ی تایید نهایی، کادری با نام “توضیحات گردش کار” قرار داده شده است که می توان پیغام موردنظر را برای کارشناس پرونده قرار داد.
خیر، اتاق تعاون تنها برای شرکت های تعاونی اقدام به صدور کارت می نماید.
به پورتال اتاق ایران (iccima.ir) مراجعه نموده، از منوی سامانه های خدماتی گزینه استعلام اعتبار عضویت را انتخاب نمایید . در این مرحله با ورود شماره کارت بازرگانی صادر شده و شماره ملی می توانید از اطلاعات کارت مربوطه چاپ دریافت کنید و جهت تایید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه نمایید.
با مراجعه با سایت (tax.gov.ir) و تغییر اطلاعات را انجام داده و پس از تایید تغییرات توسط ممیز مالیاتی (اصطلاحاً به مرحله 45 می رسد) ؛ مجدد درخواست را در سامانه کارت بازرگانی هوشمند برای مالیات ارسال نموده تا با تغییرات جدید گواهی 186 صادر شود.
مدت زمان پاسخگویی به استعلام ماده 186 از طرف اداره مالیات بین 3 تا 15 روز می باشد.
به غیر از فرم های (گواهی ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم و مفاصا حساب تامین اجتماعی ) که به صورت سیستمی استعلام دریافت می شود؛ برای تکمیل بقیه فرم ها باید به مراکز مربوطه مراجعه شود .
به پورتال خدمات الکترونیک اتاق ایران (iccima.ir) مراجعه نموده، از منوی سامانه های خدماتی گزینه استعلام اعتبار عضویت را انتخاب نمایید . در این مرحله با ورود شماره کارت بازرگانی صادر شده و کد ملی می توانید از اطلاعات کارت مربوطه پرینت دریافت کنید و جهت تایید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه نمایید.
برای انجام این درخواست باید به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی و یا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه مراجعه شود.
توسط اتاق تعاون ایران در تهران یا سایر شهرستان ها صادر می گردد که پس از تائید سازمان صنعت، معدن و تجارت معتبر خواهد بود.
خیر، اتاق تعاون تنها برای شرکت های تعاونی مبادرت به صدور کارت می نماید.
توسط سازمان توسعه تجارت در تهران
در صورت گذشت بیش از دو سال از تاریخ انقضای کارت و یا تغییر مدیر عامل، نیاز به تایید امضای فرم دال از دفاتر اسناد رسمی می باشد.
1- تغییر مدیرعامل
2- فوت دارنده کارت جهت غیرفعال کردن کارت باید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه شود.
خیر، اتباع غیر ایرانی تنها می توانند به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت کنند و کارت بازرگانی / عضویت حقوقی دریافت نمایند.
در صورت مفقودی کارت
شرکت هایی که دارای گواهی فعالیت ایران می باشند، شرکت های هلدینگ و زیرمجموعه های آن، شرکت های مادرتخصصی و شرکت هایی که خدمات پس از فروش ارائه می دهند امکان انتخاب بیش از سه رشته فعالیت را دارند.
در کارت بازرگانی تنها مدیر عامل و در کارت های عضویت، رئیس هیئت مدیره نیز می تواند کارت دریافت نماید.
برای کارت بازرگانی حداکثر سه رشته فعالیت و برای کارت عضویت فقط “خدمات” را می توان انتخاب نمود. درصورتی که شرکت دارای” گواهی نمایندگی” و یا “مادر تخصصی” باشد می تواند با زدن تیک نمایندگی در مراحل ثبت نام و ارائه مدرک به شعبه متولی، از 14 رشته فعالیت بهره مند شود.
برای تمدید می توان از 60 روز مانده به پایان اعتبار کارت اقدام کرد.
با ورود به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند (cscs.chambertrust.ir) می توان نسبت به صدورکارت بازرگانی / عضویت به روال زیر اقدام نمود: در صورتی که بازرگان درخواست کارت عضویت/ بازرگانی حقیقی داشته باشد شماره ملی خود را وارد کند و اگر درخواست کارت عضویت/ بازرگانی حقوقی داشته باشد شناسه شرکت را وارد کند . پس از مشخص کردن نوع کارت، کد پستی، نام شعبه انتخابی و تلفن همراه و سپس زدن دکمه ” دریافت کد اعتبار سنجی ” کدی 6 رقمی به تلفن همراه ارسال می شود که با وارد کردن کد در کادر مخصوص خود و تایید ” آشنایی با قوانین و مقررات ” و سپس زدن دکمه ثبت وارد کارتابل خود شده و با زدن دکمه اغاز ثبت نام، مراحل ثبت نام خود را مرحله به مرحله انجام دهد. بدیهی است پس از ورود به کارتابل، کدی با حروف لاتین به عنوان رمز عبور برای بازرگان پیامک می شود که برای ورود مجدد می تواند از آن کد استفاده نماید.
23 سال تمام.
حداقل دیپلم متوسطه
صدور کارت عضویت
منظور از مدرک فعالیت، هر مدرکی است که نشان دهنده فعال اقتصادی بودن متقاضی باشد، به عنوان مثال یکی از مدارک ذیل دارای اعتبارباید پیوست شود:
الف) پروانه فعالیت اقتصادی اعم از تولیدی، توزیعی، کشاورزی، خدماتی و خدمات وابسته به این فعالیت ها و سایر فعالیت هایی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان رشته های فعالیت معرفی شده اند. ب) ارائه معرفی نامه از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ج) گواهی ثبت در دفاتر تجاری از اداره ثبت شرکتها
برای فرآیند صدور، مبلغ 10.000.000 جهت حق ورود و به ازای هر سال مبلغ 20.000.000 ریال دریافت می شود.
در مرحله “فرم های گواهی” بر روی گزینه آبی رنگ با عنوان “فرم منشور عضویت” کلیک کرده، فایل PDF مربوط به تعهد نامه را پرینت گرفته و در قسمت پیوست مدارک همین صفحه بارگذاری گردد.
کارت عضویت حقیقی:
- کارت ملی
- شناسنامه (در صورت وجود تغییرات، صفحه توضیحات شناسنامه باید پیوست شود)
- مدرک تحصیلی حداقل دیپلم (طبق آیین نامه عضویت)
- مدارک گروه فعالیت
- فرم منشور
کارت عضویت حقوقی:
- کارت ملی
- شناسنامه (در صورت وجود تغییرات، صفحه توضیحات شناسنامه باید پیوست شود)
- مدرک تحصیلی حداقل دیپلم (طبق آیین نامه عضویت)
- مدارک گروه فعالیت
- فرم منشور عضویت
- آگهی تاسیس و تغییرات شرکت -روزنامه رسمی به روز (مدیر عامل)
- اساسنامه شرکت
جهت پیگیری فرآیند ثبت نام می بایست با شعبه اتاق بازرگانی استان و یا شعبه اتاق متولی درخواست کارت تماس گرفته شود.
انتخاب اتاق یا شعبه اتاق متولی، براساس استان محل ثبت شرکت (برای متقاضیان حقوقی) و استان محل فعالیت (برای متقاضیان حقیقی) می باشد.
تمامی افراد که فعال اقتصادی هستند می توانند متقاضی دریافت کارت عضویت باشند (حتی اتباع خارجی)؛ مگر اینکه طبق استعلام سازمان اداری و استخدامی کارمند دولت باشند.( اعضا هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی زیر نظر وزارت علوم از شرط کارمند دولت بودن، مستثنی هستند)
این مدت، به زمان انجام فرآیند توسط متقاضی و تعداد پرونده هایی که در صف بررسی توسط کارشناس اتاق مربوطه وجود دارد، بستگی دارد.
مدت اعتبار کارت عضویت یک سال تا پنج سال می باشد.
در اصل کارت تفاوتی وجود ندارد؛ تنها تفاوت می تواند خدماتی باشد که اتاق های استانی بنابر امکانات خود به بازرگانان ارائه می دهند.
بله. هر فرد با عضویت فعال در اتاقهای استانی، عضو فعال اتاق بازرگانی ایران نیز می باشد.
هر شعبه اتاق بازرگانی به نسبت اختیارات خود مزایای ویژه ای در اختیار بازرگانان قرار خواهد داد که جهت کسب اطلاعات بیشتر باید با شعبه اتاق متولی کارت عضویت تماس گرفته شود.
در این قسمت با توجه به گروه کالایی واردات و یا صادرات، می توان نزدیک ترین کالا به فعالیت را از ستون سمت راست انتخاب و از ستون دوم گزینه اضافه را به عنوان فعالیت اصلی کلیک نمود.
بله. ابتدا شعبه اتاق متولی را در جریان مفقود شدن کارت قرارداده، تا طی فرآیند مناسب (المثنی)کارت جدید صادر گردد.
به دلیل اینکه ثبت نام ناتمام(فرآیند تکمیل نشده است) با اطلاعات متقاضی در سامانه کارت بازرگانی هوشمند وجود دارد که برای رفع آن می بایست به شعبه اتاق متولی اطلاع رسانی گردد.
چنانچه در زمان ثبت نام اطلاعات متقاضی اشتباه وارد شده است و امکان دریافت کلمه عبور وجود ندارد، میتوان با شعبه اتاق متولی تماس حاصل نموده و رمز عبور را جهت ورود به سامانه دریافت نمود.
از قسمت فراموشی و دریافت رمز عبور، شماره کارت (برای ثبت نام های حقیقی کد ملی و ثبت نام های حقوقی شناسه ملی شرکت) را وارد کرده ،یکبار روی صفحه کلیک نموده تا فیلد های تاریخ انقضا و کد ملی غیر فعال شود. در این مرحله با وارد کردن شماره همراهی که در زمان ثبت نام ثبت شده است و زدن دکمه ارسال کلمه عبور، رمز عبور مجددا برای پیامک خواهد گردید.
بله .طبق آیین نامه عضویت، سن متقاضیان می بایست 20 سال تمام باشد.
تا قبل از اینکه متقاضی آن را تغییر ندهد معتبر می باشد.
بعد از تایید نهایی درخواست کارت از پیش نویس توسط متقاضی، پرونده برای بررسی به پیش نویس شعبه اتاق متولی کارت ارجاع داده می شود. تمام مراحل بررسی مدارک و پرداخت ها، توسط پیامک اطلاع رسانی خواهد گردید.
به صورت حضوری در شعبه اتاق متولی کارت و یا ارسال از طریق پست به محل کار انجام می گیرد.
وجود یک کارت عضویت حقیقی و یک کارت عضویت حقوقی به صورت همزمان برای یک شخص بلامانع است اما داشتن دو کارت عضویت حقیقی یا دو کارت عضویت حقوقی برای یک شخص امکانپذیر نیست.
بله، در صورتی که کارت عضویت شرکت قبلی غیرفعال شود یا منقضی شده باشد یا شرکت قبلی مدیر عامل جدید معرفی نماید.
در انتهای صفحه ی مربوط به مرحله ی تایید نهایی، کادری با نام “توضیحات گردش کار” قرار داده شده است که می توان پیغام موردنظر را برای کارشناس پرونده قرار داد.
یک سال تا پنج سال.
بله، در صورتی که کارت شرکت قبلی غیرفعال شود یا شرکت قبلی مدیر عامل جدید معرفی نماید.
وجود یک کارت حقیقی و یک کارت حقوقی به صورت همزمان برای یک شخص بلامانع است اما داشتن دو کارت حقیقی یا دو کارت حقوقی برای یک شخص امکانپذیر نیست.
در صورت مفقودی کارت
در کارت بازرگانی تنها مدیر عامل و در کارت های عضویت، رئیس هیئت مدیره نیز می تواند کارت دریافت نماید.
برای کارت بازرگانی حداکثر سه رشته فعالیت و برای کارت عضویت فقط “خدمات” را می توان انتخاب نمود. درصورتی که شرکت دارای” گواهی نمایندگی” و یا “مادر تخصصی” باشد می تواند با زدن تیک نمایندگی در مراحل ثبت نام و ارائه مدرک به شعبه متولی، از 14 رشته فعالیت بهره مند شود.
برای تمدید می توان از 60 روز مانده به پایان اعتبار کارت اقدام کرد.
با ورود به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند (cscs.chambertrust.ir) می توان نسبت به صدورکارت بازرگانی / عضویت به روال زیر اقدام نمود: در صورتی که بازرگان درخواست کارت عضویت/ بازرگانی حقیقی داشته باشد شماره ملی خود را وارد کند و اگر درخواست کارت عضویت/ بازرگانی حقوقی داشته باشد شناسه شرکت را وارد کند . پس از مشخص کردن نوع کارت، کد پستی، نام شعبه انتخابی و تلفن همراه و سپس زدن دکمه ” دریافت کد اعتبار سنجی ” کدی 6 رقمی به تلفن همراه ارسال می شود که با وارد کردن کد در کادر مخصوص خود و تایید ” آشنایی با قوانین و مقررات ” و سپس زدن دکمه ثبت وارد کارتابل خود شده و با زدن دکمه اغاز ثبت نام، مراحل ثبت نام خود را مرحله به مرحله انجام دهد. بدیهی است پس از ورود به کارتابل، کدی با حروف لاتین به عنوان رمز عبور برای بازرگان پیامک می شود که برای ورود مجدد می تواند از آن کد استفاده نماید.
23 سال تمام.
حداقل دیپلم متوسطه
گواهی مبدا
بله، مطابق با تبصره 2 بند 6 شیوه نامه مصوب اسفندماه 1401 هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، شما می توانید جهت ثبت درخواست خود با ارائه اسناد حمل و پروانه سبز گمرکی با تاریخ کوتاژ قبل از پایان اعتبار کارت به سامانه یکپارچه گواهی مبدا اتاق ایران به آدرس cscs.chambertrust.ir مراجعه نمایید.
داشتن اظهارنامه تنها ( اظهارنامه خود اظهاری اینترنتی متقاضی بوده و می تواند منجر به صادرات نشود) ملاک عمل نمی باشد و لازم است اسناد مثبته دیگری همچون بارنامه یا قبض انبار در محوطه گمرک یا برگ سبز گمرکی نیز پیوست اظهارنامه باشد.
امکان صدور گواهی مبداء برای کارت هایی که تعلیق و یا ابطال شده اند نیز، با دو شرط میسر می باشد:
اول اینکه اظهارنامه و صادرات در زمانی صورت گرفته باشد که کارت دارای اعتبار بوده
دوم اینکه متقاضی بدهی و تعهدات مالی به اتاق ایران نداشته باشد.
بین الملل
اداره اروپای معاونت امور بین الملل، یک بخش از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است که مسئولیت پیگیری مسائل مربوط به تجارت و امور بین المللی ایران در حوزه اروپا را برعهده دارد. این اداره با هدف حمایت از منافع تجاری و اقتصادی کشور در اروپا فعالیت میکند.
اداره اروپای امور بین الملل با سفارتخانه ها و اتاق های بازرگانی کشورهای مختلفی در سراسر قاره اروپا همکاری میکند، از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا.
برای تماس با اداره اروپای امور بین الملل اتاق ایران، میتوانید با شماره تلفن 85732000 و فکس 88825111 تماس بگیرید. همچنین میتوانید به ایمیل info@iccima.ir نیز پیام بفرستید.
اداره اروپای امور بین الملل اتاق ایران خدمات مختلفی را برای تجار ایرانی ارائه میدهد: از جمله مشاوره در زمینه تجارت با کشورهای اروپایی، برگزاری نشستهای تخصصی با مسئولین و مقامات اقتصادی و کارشناسان اروپایی، تهیه و ارائه گزارشهای تحلیلی در زمینه بازارهای اروپایی و …
بله، اداره اروپای امور بین الملل اتاق ایران دارای سایتی با آدرس iccima.ir است که خدمات مختلفی را به تجار ایرانی ارائه میدهد. در این سایت، میتوانید اطلاعات مفیدی در زمینه تجارت با کشورهای اروپایی و فرصتهای کسب و کار در این بازارها را مشاهده کنید.
برای اینکه محصولی را صادر کنیم، آن محصول باید دارای شرایط و ویژگی های ذیل باشد :
- دارای کیفیت و استاندارد مورد قبول بازار کشور هدف.
- دارای مزیت رقابتی جهت رقابت با دیگر محصولات مشابه در بازار کشور هدف باشد.
- دارای بسته بندی مناسب و متعارف مورد قبول بازار کشور هدف باشد.
- رعایت نکات مهم در بسته بندی از قبیل ذکر تاریخ تولید وتاریخ انقضاء و …
- توجه به برنامه های حمایتی فصلی برای کالاها و محصولات کشور هدف.
اگر تولیدکننده هستید بر اساس محصول تولیدی تان باید بازار هدف را انتخاب کنید و اگر صادر کننده هستید بر اساس بازار هدف باید کالا و محصول صادراتی را انتخاب نمائید.
به همین منظور در مورد بازار هدف و کشور مورد نظرتان باید شناخت کافی و اطلاعات لازم داشته باشید من جمله:
- آیا کشور هدف، تولید کننده آن کالا هست یا خیر؟
- رقبای اصلی تان در آن کشور کدامند؟
- شرایط و قوانین تجارت با آن کشور چگونه است؟
اولویت بازار کشور هدف را بر اساس داشتن شرایط و امتیازات ذیل انتخاب نمایید:
- کشور هدف باید دارای راوبط حسنه سیاسی با ج.ا.ایران باشد.
- ارجحیت با کشورهایی است که تفاهمات و توافق نامه های تجاری و اقتصادی با کشورمان داشته باشند.
- برقراری حمل ونقل دریایی و زمینی مستقیم.
- برقراری پرواز مستقیم هوایی.
- اولویت اول با کشورهای همسایه است.
- کشورهای عربی و آفریقایی از اولویت ویژه ای برخوردار می باشند.
- رجوع به دایرکتوری کشور هدف
- شرکت در برنامه های هیات های تجاری اعزامی و پذیرشی اتاق های بازرگانی سراسر کشور و یا اتاق ها و کمیته های مشترک زیر مجموعه اتاق ایران
- شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور مرتبط با زمینه کاری تان
- حضور فیزیکی جهت بازاریابی در بازار کشور هدف
- تماس با رایزن بازرگانی و یا کارشناس اقتصادی سفارت ج.ا.ایران در کشور هدف (در صورت وجود)
- تماس با مرکز تجاری ایران در کشور هدف (در صورت وجود)
- رجوع به سایت اتاق بازرگانی کشور هدف
- جستجو کتاب زرد کشور هدف در گوگل
- رجوع به سایت سازمان توسعه تجارت ایران ( tpo.ir )
- رجوع به رایزن بازرگانی سفارت ج.ا.ایران در کشور هدف (در صورت وجود)
- رجوع به سایت اتاق ایران وسایت اتاق های بازرگانی سراسر کشور بصورت منظم
- رجوع به سایت سازمان توسعه تجارت ایران ( tpo.ir ) بصورت منظم
- عضویت در اتاق های مشترک و کمیته ای مشترک زیر مجموعه اتاق ایران
رجوع به سایت سازمان توسعه تجارت ایران ( www.tpo.ir ) و کلیک روی لینک رویدادهای تجاری و سپس لینک نمایشگاه های خارجی
برحسب کشور هدف تان به سایت اتاق بازرگانی مشترک ایران وکشور هدف تان مراجعه نموده و یا تماس حاصل فرمائید.
رجوع به سایت سازمان توسعه تجارت ایران ( www.tpo.ir ) و پیدا کردن لینک رایزنان بازرگانی خارج از کشور، تماس های ارتباطی بارایزن بازرگانی مربوطه ذکر شده است.
رجوع به سایت سازمان توسعه تجارت ایران ( www.tpo.ir ) و پیدا کردن لینک مراکز تجاری خارج از کشور، تماس های ارتباطی با مرکز تجاری مربوطه ذکر شده است.
- اولویت با مذاکره رو در رو است
- مذاکره کننده باید مسلط به زبان کشور هدف یا یکی از زبان های بین المللی باشد
- ضرورت عقد قرارداد با طرف تجاری کشور هدف
- قبل از عقد قرارداد با رایزن بازرگانی و یا کارشناس اقتصادی سفارت ج.ا.ایران در کشور هدف مشاوره نمایید
- توافق بر نحوه بارگیری و ارسال کالا
- توافق بر نحوه نقل و انتقال مالی
- ضرورت اضافه نمودن بند (در صورت بوجود آمدن اختلاف فیمابین، حکمیت و داوری با اتاق های بازرگانی دو کشور می باشد) در قرارداد
- قرارداد را به تایید و رؤیت سفارتخانه های دو کشور برسانید
ارائه پيشنهاد تأسيس اتاق مشترك از جانب اعضاء اتاق ایران، هيأت رئيسه اتاق ایران، معاونت اموربين الملل اتاق ایران ويا مراجع ذيربط دولتي (توضیح درخصوص مراجع ذیصلاح دولتی برای اعضای کمیته: علاوه بر ارتباط مستقیم کاری وزارت خانه هایی مثل صمت و امور خارجه در این ارتباط، با توجه به مسئولیت اغلب وزارتخانه ها حتی سازمان برنامه و بودجه در تولیت تعدادی از اجلاس کمیسیون های همکاری های مشترک بازرگانی دوجانبه، هرکدام از این وزارتخانه ها و دستگاه ها می توانند درخواست تشکیل اتاق یا کمیته مشترک کشورهای تحت تولیت را داشته باشند)
برخورداری کشور پيشنهاد شده از يكي از شرايط ذيل:
الف. جزء سي كشور اول شريك تجاري ايران (مطابق آمار گمرک ایران).
ب. جزء یکی از 15 کشور همسایه ايران
ج. جزء سي اقتصاد بزرگ دنيا. (براساس گزارش سالانه بانک جهانی).
د. قابليت ارتقاء ظرفيت توسعه روابط تجاري واقتصادي با كشور پيشنهادي ( به تشخيص اتاق ايران).
ه . دارابودن اتاق مشترک یا نهاد مشابه مشترک با ایران در (کشور پيشنهادي).
و. عدم مخالفت وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه (بر اساس مولفه های سیاسی، امنیتی و …).
ز. داشتن حد نصاب اعضا براي تشكيل مجمع عمومي مؤسس و انتخابات هئيت مديره (حداقل 30 نفر اعم از حقیقی و حقوقی واجد مدارک).
چ. داشتن حد نصاب اعضا برای تشکیل کمیته (حداقل 5 و حداکثر 15 نفر اعم از حقیقی و حقوقی واجد مدارک درخواست شده.
- نامه درخواست تأسيس اتاق مشترك از جانب اعضاء اتاق ایران، هيأت رئيسه اتاق ایران، معاونت اموربين الملل اتاق ایران ويا مراجع ذيربط دولتي
- کارت عضویت دارای اعتبار متقاضیان (حقیقی یا حقوقی ) در یکی از اتاقهای بازرگانی سراسر کشور.
- ارائه يكي از مدارك مثبته ذيل دال برفعاليت اقتصادي با كشور طرف همكاري:
- اظهارنامه گمركي صادراتي يا وارداتي يا ترانزيت.
- ثبت شركت در كشور طرف همكاري.
- مشاركت در مناقصه هاي كشور طرف همكاري.
- شركت هاي ايراني كه بيش از (10%) سهام آن ها متعلق به يكي از شركت هاي كشور طرف همكاري باشد.
اعضای عادی اتاقهای مشترک جهت حضور در مجامع اتاقهای مشترک با داشتن حق رای می بایست حائز شرایط ذیل باشند:
- دارای کارت عضویت و یا بازرگانی معتبر در یکی از اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و یا اتاق تعاون
- دارای عضویت معتبر در اتاق مشترک
- به استناد ماده 2-6-17 جهت برخورداری از حق رای ،حداقل سه ماه از عضویتشان در اتاق مشترک سپری شده باشد.
هزینه تمدید و ورودیه اعضای جدیداتاق مشترک هر ساله طبق ماده 18-6 اساسنامه در مجمع عمومی مطرح و نهایتاً مجمع در این خصوص تصمیم گیری و تصویب می نماید. (این هزینه برای اتاقهای مشترک متفاوت است.)
کمیسیون های تخصصی اتاقهای مشترک بنابر تشخیص هیات مدیره اتاق مشترک در حوزه های متفاوت (داوری، حمل و نقل، تجارت و بازرگانی، کشاورزی، خدمات و …) تشکیل و به اعضا اطلاع رسانی می گردد. سپس اعضا درخواست مکتوب خود را جهت عضویت در کمیسیون مرتبط به دبیرخانه اتاق مشترک اعلام تا عضویت رسمی شود.
دبیرخانه اتاقهای مشترک موظف است موارد را به شرح ذیل به اطلاع اعضای آن اتاق مشترک اطلاع رسانی و اقدام نماید:
- مشاوره تخصصی جهت حضور در بازار کشور هدف
- بازارشناسی و ارزیابی بازار برای حضور در کشور هدف
- اطلاع رسانی اخبار و قوانین تجاری به روز در کشور هدف
- برگزاری دوره های آموزشی تجاری مرتبط با کشور هدف
- شبکه سازی تجار داخلی و خارجی در کشور هدف
- نشست های مشترک B2B آنلاین و حضوری با فعالان اقتصادی کشور هدف
- اعزام و پذیرش هیات تجاری و تخصصی و نمایشگاهی