صدور کارت بازرگانی

No results found.

سوالات متداول

درخواست صدور کارت بازرگانی از چه طریق انجام می شود ؟

 

از شهریور سال 1398 تمامی درخواست های صدور کارت بازرگانی از طریق “سامانه جامع تجارت” به آدرس “NTSW.ir” ثبت گردیده و پس از تایید به “سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” ارجاع داده می شود.

شرایط درخواست کارت بازرگانی با اعتبار بیشتر از یک سال چیست؟

 

چنانچه متقاضی طبق استعلام انجام گرفته توسط “سامانه جامع تجارت” از سامانه های مربوطه مانند سامانه بهین یاب و … تولیدی شناخته شود، می توان کارت با اعتبار 1 تا 5سال را درخواست نمود.

آیا امکان درخواست دریافت کارت بازرگانی برای شخصی غیر از مدیرعامل وجود دارد؟

 

مطابق با آیین نامه جدید، امکان صدور کارت بازرگانی حقوقی، برای تمامی افراد دارای حق امضا امکان پذیر می باشد.

در صورتیکه مدیر عامل شرکت، مدرک تحصیلی نداشته باشد چه مدرکی میتوان جایگزین نمود؟

 

طبق آیین نامه، ضروری است تا کلیه متقاضیان مدرک تحصیلی حداقل دیپلم را ارائه نمایند و یا چنانچه دارای حداقل 3 سال سابقه فعالیت احراز شده از سمت اتاق می باشند، می توانند برگه تایید احراز خود را به جای مدرک تحصیلی پیوست و گزینه سه سال سابقه فعالیت را فعال نمایند.

آیا برای ثبت برند، داشتن کارت بازرگانی الزامی است؟

 

تنها در صورت لاتین بودن نشان تجاری یا برند لاتین، نیاز به دریافت کارت بازررگانی می باشد.

فرم تعهد نامه کارت بازرگانی و مبارزه با پولشویی در کدام مرحله وجود دارد؟

 

در تب مشخصات ثبتی و در مراحل ثبت نام “سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” به آدرس “cscs.chambertrust.ir”، به صورت لینک قابل مشاهده می باشد.

وضعیت درخواست درسامانه جامع “درحال بررسی اتاق” است اما هیچ فرآیندی در” سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” شروع نشده است.

 

در صورت مشاهده چنین مسئله ای، ابتدا باید فرآیند های جاری در ” سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” تعیین تکلیف شوند؛ بدین منظور ضروری است تا موضوع از شعبه متولی کارت پیگیری گردد.

در زمان ثبت درخواست در “سامانه جامع تجارت” با پیغام “شما یک فرآیند جاری در سامانه اتاق بازرگانی دارید” مواجه شده واجازه ثبت فرآیند جدید داده نمی شود.

 

جهت بررسی علت این پیغام باید از شعبه متولی کارت پیگیری نموده و چنانچه فرآیند جاری در ” سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” وجود داشته باشد باید توسط کارشناس مربوطه بررسی و تعیین تکلیف گردد.

در زمان ثبت درخواست در “سامانه جامع تجارت” با پیغام ” شما یک فرآیند جاری در سامانه اعتبارسنجی دارید” مواجه شده و اجازه ثبت فرآیند جدید داده نمی شود.

 

این پیغام زمانی نمایش داده می شود که درخواست دیگری در “سامانه جامع تجارت”در حال انجام باشد.

پرونده در مرحله “اسناد مالی” و با کلیک بر روی دکمه مرحله بعد پیغام “کارشناس درحال بررسی وجوه درامدی است” نمایش داده می شود.

 

در این مرحله کارشناس شعبه متولی کارت در حال بررسی وجوه سالهای قبل می باشد، در صورت نیاز به تسریع این موضوع، می توان با شعبه متولی کارت تماس حاصل نمود.

در مرحله تایید نهایی با کلیک بر روی دکمه تایید، پیغام “لازم است اطلاعات به روز از سامانه جامع تجارت دریافت شود” نمایش داده می شود.

 

ابتدا باید وضعیت درخواست در “سامانه جامع تجارت” بررسی و در صورتی که وضعیت آن “ارسال به اتاق” بود با شعبه متولی کارت جهت بررسی و حل مسئله تماس گرفته شود.

پرداخت مبالغ تعیین شده، چگونه انجام شود؟

 

از طریق گزینه “پرداخت توسط متقاضی”در  کارتابل بازرگان در ” سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” می توان مبالغ را به دو صورت نقدی و الکترونیک پرداخت نمود.
پرداخت نقدی:
در ستون آخر جدول مبالغ می توان فیش های پرداختی را دریافت و با مراجعه به بانک، پرداخت را انجام و فیش های پرداختی را در سامانه بارگذاری نمود.
(در زمان پرداخت باید مبالغ را به صورت جدا گانه واریز نمود)
پرداخت الکترونیک:
در جدول مبالغ و با استفاده از کلیک در مربع خالی، ردیف مربوطه را انتخاب و با کلیک دکمه پرداخت به درگاه پرداخت وصل شده و پرداخت انجام می پذیرد.
در ارتباط با پرداخت الکترونیکی، امکان پرداخت تجمیعی(سه در هزا ریک سال خاص ، چهار در هزار یک سال خاص و یا یک در هزار یک سال خاص و حق عضویت) نیز وجود دارد.
پس از انجام پرداخت لازم است، درخواست نهایی گردیده تا پرونده به شعبه متولی کارت ارجاع داده شود.

درخواست کارت مجدد در صورت مفقود شدن چگونه می باشد؟

 

طبق اعلام سازمان صمت، هیچ ارگان و یا سازمانی نیاز به رویت فیزیک کارت جهت احزار نداشته و لذا در صورت درخواست سازمان و یا هر ارگانی جهت ارائه فیزیک کارت می توان با مراجعه به سازمان صمت استان مربوطه، معرفی نامه ای مبنی بر دارا بودن کارت فعال دریافت نمود.

در صورت داشتن تغییر مدیر عامل چه مراحلی باید انجام گیرد؟

 

در صورت معتبر بودن کارت، لازم است مدیرعامل جدید با شماره ملی در سامانه “ntsw.ir” ثبت نام نموده و پایه حقوقی (شناسه ملی شرکت) را معرفی نماید و سپس ادامه فرآیند، در “”سامانه جامع تجارت”” و در بخش “بارگذاری صلاحیت ها” انجام شود.

در صورت تولیدی بودن، آیا می توان از اتاق بازرگانی استان کارخانه درخواست کارت کرد؟

 

در صورت تولیدی بودن کارت بازرگانی، امکان انتخاب شعبه متولی، هم از استان کارخانه و هم از استان دفتر مرکزی وجود دارد.
لازم است با مراجعه به کارتابل متقاضی در “سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند” به آدرس “cscs.chambertrust.ir” شعبه اتاق استان کارخانه انتخاب و ذخیره شود.

در صورتی که کارت بازرگانی تعلیق شده باشد، آیا میتوان بلافاصله تمدید انجام داد؟

 

در صورت رفع اتهام، ضروری است تا متقاضی به همراه نامه مراجع ذی صلاح به سازمان مربوطه مراجعه کرده و فرآیند رفع تعلیق از صمت انجام پذیرد.

آیا می توان از استان مورد نظر متقاضی، درخواست کارت بازرگانی نمود؟

 

خیر. شعبه اتاق متولی بر اساس استان دفتر مرکزی در “سامانه جامع تجارت” تعیین می شود.
تنها شرکتهای تولیدی می توانند در صورت انتخاب، از استان محل کارخانه کارت بازرگانی دریافت نمایند.

چگونه می توان درخواست کارت بازرگانی به صورت تولیدی نمود؟

 

با پیوست “پروانه تولیدی” و در صورت اطمینان از ثبت نام در “سامانه بهین یاب” و دارا بودن پروانه معتبر، می توان متقاضی دریافت کارت، به صورت تولیدی بود.

در چه وضعیتی از مراحل درخواست، می توان ادامه روند را از اتاق بازرگانی پیگیری کرد؟

 

در صورتی که وضعیت درخواست در “”سامانه جامع تجارت”” به دو وضعیت “ارسال به اتاق ” و یا ” در حال بررسی اتاق ” باشد می توان درخواست خود را از اتاق های استانی پیگیری نمود..

وضعیت کارت در “سامانه جامع تجارت”، “رد اتاق بازرگانی” می باشد. علت این موضوع چیست؟

 

با مراجعه به آدرس https://cscs.chambertrust.ir/samtInquiry.html و وارد نمودن “شماره کارت” و “شماره درخواست” می توان دلیل رد درخواست و یا آخرین وضعیت درخواست خود را مشاهده نمود.

کارت بازرگانی چیست؟

 

کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن چه شخص حقیقی باشد چه شخص حقوقی، می تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا نماید. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در برمی گیرد.

حداقل سن قابل قبول برای اخذ کارت بازرگانی چند سال است؟

 

20 سال تمام.

آیا امکان صدور بیش از یک کارت  بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد؟

 

وجود یک کارت بازرگانی حقیقی و یک کارت بازرگانی حقوقی به صورت همزمان برای یک شخص بلامانع است اما داشتن دو کارت بازرگانی حقیقی یا دو کارت بازرگانی حقوقی برای یک شخص امکانپذیر نیست.

آیا امکان صدور کارت بازرگانی حقوقی برای مدیرعاملی که قبلا مدیرعامل شرکت دیگری بوده است وجود دارد؟

 

بله، در صورتی که کارت بازرگانی شرکت قبلی غیرفعال شود یا منقضی شده باشد یا شرکت قبلی مدیر عامل جدید معرفی نماید.

آیا اتباع غیر ایرانی می توانند کارت بازرگانی حقیقی دریافت کنند؟

 

خیر، اتباع غیر ایرانی تنها می توانند به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت کنند و کارت بازرگانی حقوقی دریافت نمایند.

چگونه می توان هنگام ثبت نام برای کارشناس پرونده پیغامی قرار داد؟

 

در انتهای صفحه ی مربوط به مرحله ی تایید نهایی، کادری با نام “توضیحات گردش کار” قرار داده شده است که می توان پیغام موردنظر را برای کارشناس پرونده قرار داد.

آیا امکان اخذ کارت بازرگانی تعاونی برای اشخاص حقیقی وجود دارد؟

 

خیر، اتاق تعاون تنها برای شرکت های تعاونی اقدام به صدور کارت می نماید.

در صورت نیاز به گرفتن تائیدیه کارت بازرگانی جهت ارائه به مراکز دیگر چه اقدامی باید انجام داد ؟

 

به پورتال اتاق ایران (iccima.ir) مراجعه نموده، از منوی سامانه های خدماتی گزینه استعلام اعتبار عضویت را انتخاب نمایید . در این مرحله با ورود شماره کارت بازرگانی صادر شده و شماره ملی می توانید از اطلاعات کارت مربوطه چاپ دریافت کنید و جهت تایید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه نمایید.

برای تغییر آدرس و یا کد حوزه گواهی ماده 186 از چه راهی باید اقدام کرد ؟

با مراجعه با سایت (tax.gov.ir) و تغییر اطلاعات را انجام داده و پس از تایید تغییرات توسط ممیز مالیاتی (اصطلاحاً به مرحله 45 می رسد) ؛ مجدد درخواست را در سامانه کارت بازرگانی هوشمند برای مالیات ارسال نموده تا با تغییرات جدید گواهی 186 صادر شود.

مدت زمان پاسخگویی به استعلام گواهی ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم چقدر می باشد ؟

مدت زمان پاسخگویی به استعلام ماده 186 از طرف اداره مالیات بین 3 تا 15 روز می باشد.

برای تکمیل کدام یک از فرم ها نیاز به مراجعه حضوری به مرجع مربوطه می باشد ؟

به غیر از فرم های (گواهی ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم و مفاصا حساب تامین اجتماعی ) که به صورت سیستمی استعلام دریافت می شود؛ برای تکمیل بقیه فرم ها باید به مراکز مربوطه مراجعه شود .

در صورت نیاز به گرفتن تائیدیه کارت بازرگانی جهت ارائه به مراکز دیگر چه اقدامی باید انجام داد ؟

به پورتال خدمات الکترونیک اتاق ایران (iccima.ir) مراجعه نموده، از منوی سامانه های خدماتی گزینه استعلام اعتبار عضویت را انتخاب نمایید . در این مرحله با ورود شماره کارت بازرگانی صادر شده و کد ملی می توانید از اطلاعات کارت مربوطه پرینت دریافت کنید و جهت تایید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه نمایید.

برای تعلیق و یا ابطال کارت بازرگانی باید به کجا مراجعه نمود و چه کسی آغاز کننده این فرآیند است؟

برای انجام این درخواست باید به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی و یا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه مراجعه شود.

کارت بازرگانی کلیه شرکت های تعاونی و اتحادیه های مربوط، توسط چه ارگانی صادر می گردد؟

توسط اتاق تعاون ایران در تهران یا سایر شهرستان ها صادر می گردد که پس از تائید سازمان صنعت، معدن و تجارت معتبر خواهد بود.

آیا امکان اخذ کارت تعاونی برای اشخاص حقیقی وجود دارد؟

خیر، اتاق تعاون تنها برای شرکت های تعاونی مبادرت به صدور کارت می نماید.

حذف نام فردی که در فهرست افراد غیر مجاز می باشد توسط چه ارگانی انجام می شود؟

توسط سازمان توسعه تجارت در تهران

در چه صورتی نیاز به تایید امضای فرم دال از دفاتر اسناد رسمی می باشد؟

در صورت گذشت بیش از دو سال از تاریخ انقضای کارت و یا تغییر مدیر عامل، نیاز به تایید امضای فرم دال از دفاتر اسناد رسمی می باشد.

در چه مواردی نیاز به غیرفعال کردن کارت عضویت/بازرگانی وجود دارد؟

1- تغییر مدیرعامل

2- فوت دارنده کارت جهت غیرفعال کردن کارت باید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه شود.

آیا اتباع غیر ایرانی می توانند کارت بازرگانی / عضویت حقیقی دریافت کنند؟

خیر، اتباع غیر ایرانی تنها می توانند به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت کنند و کارت بازرگانی / عضویت حقوقی دریافت نمایند.

در چه مواردی کارت عضویت/بازرگانی تعلیق می شود؟

در صورت مفقودی کارت

در چه صورتی امکان انتخاب بیش از سه رشته فعالیت برای کارت های بازرگانی وجود دارد؟

شرکت هایی که دارای گواهی فعالیت ایران می باشند، شرکت های هلدینگ و زیرمجموعه های آن، شرکت های مادرتخصصی و شرکت هایی که خدمات پس از فروش ارائه می دهند امکان انتخاب بیش از سه رشته فعالیت را دارند.

آیا صدور کارت برای رئیس هیئت مدیره امکان پذیر است؟

در کارت بازرگانی تنها مدیر عامل و در کارت های عضویت، رئیس هیئت مدیره نیز می تواند کارت دریافت نماید.

برای هر کارت بازرگانی و عضویت چند مورد از رشته فعالیت ها را می توان انتخاب کرد؟

برای کارت بازرگانی حداکثر سه رشته فعالیت و برای کارت عضویت فقط “خدمات” را می توان انتخاب نمود. درصورتی که شرکت دارای” گواهی نمایندگی” و یا “مادر تخصصی” باشد می تواند با زدن تیک نمایندگی در مراحل ثبت نام و ارائه مدرک به شعبه متولی، از 14 رشته فعالیت بهره مند شود.

برای تمدید کارت در سامانه چه زمانی می توان اقدام کرد؟

برای تمدید می توان از 60 روز مانده به پایان اعتبار کارت اقدام کرد.

چگونه می توان اقدام به صدور کارت بازرگانی/عضویت نمود؟

با ورود به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند (cscs.chambertrust.ir) می توان نسبت به صدورکارت بازرگانی / عضویت به روال زیر اقدام نمود: در صورتی که بازرگان درخواست کارت عضویت/ بازرگانی حقیقی داشته باشد شماره ملی خود را وارد کند و اگر درخواست کارت عضویت/ بازرگانی حقوقی داشته باشد شناسه شرکت را وارد کند . پس از مشخص کردن نوع کارت، کد پستی، نام شعبه انتخابی و تلفن همراه و سپس زدن دکمه ” دریافت کد اعتبار سنجی ” کدی 6 رقمی به تلفن همراه ارسال می شود که با وارد کردن کد در کادر مخصوص خود و تایید ” آشنایی با قوانین و مقررات ” و سپس زدن دکمه ثبت وارد کارتابل خود شده و با زدن دکمه اغاز ثبت نام، مراحل ثبت نام خود را مرحله به مرحله انجام دهد. بدیهی است پس از ورود به کارتابل، کدی با حروف لاتین به عنوان رمز عبور برای بازرگان پیامک می شود که برای ورود مجدد می تواند از آن کد استفاده نماید.

حداقل سن قابل قبول برای اخذ کارت ( بازرگانی/عضویت ) چند سال است؟

23 سال تمام.

حداقل مدرک تحصیلی برای صدور کارت بازرگانی چیست؟

حداقل دیپلم متوسطه