امور بین الملل

No results found.

سوالات متداول

اداره اروپای امور بین الملل چه عملکردی دارد؟

اداره اروپای معاونت امور بین الملل، یک بخش از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است که مسئولیت پیگیری مسائل مربوط به تجارت و امور بین المللی ایران در حوزه اروپا را برعهده دارد. این اداره با هدف حمایت از منافع تجاری و اقتصادی کشور در اروپا  فعالیت می‌کند.

اداره اروپای امور بین الملل با اتاقهای بازرگانی و سفارتخانه های چه کشورهایی همکاری دارد؟

اداره اروپای امور بین الملل با سفارتخانه ها و اتاق های بازرگانی کشورهای مختلفی در سراسر قاره اروپا همکاری می‌کند، از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا.

برای تماس با اداره اروپای امور بین الملل چه راه‌هایی وجود دارد؟

برای تماس با اداره اروپای امور بین الملل اتاق ایران، می‌توانید با شماره تلفن 85732000 و فکس 88825111 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید به ایمیل info@iccima.ir نیز پیام بفرستید.

اداره اروپای امور بین الملل چه خدماتی به تجار ایرانی ارائه می‌دهد؟

اداره اروپای امور بین الملل اتاق ایران خدمات مختلفی را برای تجار ایرانی ارائه می‌دهد: از جمله مشاوره در زمینه تجارت با کشورهای اروپایی، برگزاری نشست‌های تخصصی با مسئولین و مقامات اقتصادی و کارشناسان اروپایی، تهیه و ارائه گزارش‌های تحلیلی در زمینه بازارهای اروپایی و …

آیا اداره اروپای امور بین الملل اتاق ایران دارای سایتی برای ارائه خدمات به تجار ایرانی است؟

بله، اداره اروپای امور بین الملل اتاق ایران دارای سایتی با آدرس iccima.ir است که خدمات مختلفی را به تجار ایرانی ارائه می‌دهد. در این سایت، می‌توانید اطلاعات مفیدی در زمینه تجارت با کشورهای اروپایی و فرصت‌های کسب و کار در این بازارها را مشاهده کنید.

چه کالایی را صادر کنیم؟

برای اینکه محصولی را صادر کنیم، آن محصول باید دارای شرایط و ویژگی های ذیل باشد :

  • دارای کیفیت و استاندارد مورد قبول بازار کشور هدف.
  • دارای مزیت رقابتی جهت رقابت با دیگر محصولات مشابه در بازار کشور هدف باشد.
  • دارای بسته بندی مناسب و متعارف مورد قبول بازار کشور هدف باشد.
  • رعایت نکات مهم در بسته بندی از قبیل ذکر تاریخ تولید وتاریخ انقضاء و …
  • توجه به برنامه های حمایتی فصلی برای کالاها و محصولات کشور هدف.
به کجا صادر کنیم؟

اگر تولیدکننده هستید بر اساس محصول تولیدی تان باید بازار هدف را انتخاب کنید و اگر صادر کننده هستید بر اساس بازار هدف باید کالا و محصول صادراتی را انتخاب نمائید.

به همین منظور در مورد بازار هدف و کشور مورد نظرتان باید شناخت کافی و اطلاعات لازم داشته باشید من جمله:

  • آیا کشور هدف، تولید کننده آن کالا هست یا خیر؟
  • رقبای اصلی تان در آن کشور کدامند؟
  • شرایط و قوانین تجارت با آن کشور چگونه است؟
چگونه بازار کشور هدف را انتخاب کنیم؟

اولویت بازار کشور هدف را بر اساس داشتن شرایط و امتیازات ذیل انتخاب نمایید:

  • کشور هدف باید دارای راوبط حسنه سیاسی با ج.ا.ایران باشد.
  • ارجحیت با کشورهایی است که تفاهمات و توافق نامه های تجاری و اقتصادی با کشورمان داشته باشند.
  • برقراری حمل ونقل دریایی و زمینی مستقیم.
  • برقراری پرواز مستقیم هوایی.
  • اولویت اول با کشورهای همسایه است.
  • کشورهای عربی و آفریقایی از اولویت ویژه ای برخوردار می باشند.
چگونه شریک تجاری (پارتنر) خود را پیدا کنیم؟
  • رجوع به دایرکتوری کشور هدف
  • شرکت در برنامه های هیات های تجاری اعزامی و پذیرشی اتاق های بازرگانی سراسر کشور و یا اتاق ها و کمیته های مشترک زیر مجموعه اتاق ایران
  • شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور مرتبط با زمینه کاری تان
  • حضور فیزیکی جهت بازاریابی در بازار کشور هدف
  • تماس با رایزن بازرگانی و یا کارشناس اقتصادی سفارت ج.ا.ایران در کشور هدف (در صورت وجود)
  • تماس با مرکز تجاری ایران در کشور هدف (در صورت وجود)
دایرکتوری کشور هدف را چگونه بدست بیاوریم؟
  • رجوع به سایت اتاق بازرگانی کشور هدف
  • جستجو کتاب زرد کشور هدف در گوگل
  • رجوع به سایت سازمان توسعه تجارت ایران ( tpo.ir )
  • رجوع به رایزن بازرگانی سفارت ج.ا.ایران در کشور هدف (در صورت وجود)
چگونه از برنامه های هیات های تجاری اعزامی و پذیرشی مطلع شویم؟
  • رجوع به سایت اتاق ایران وسایت اتاق های بازرگانی سراسر کشور بصورت منظم
  • رجوع به سایت سازمان توسعه تجارت ایران ( tpo.ir ) بصورت منظم
  • عضویت در اتاق های مشترک و کمیته ای مشترک زیر مجموعه اتاق ایران
برنامه نمایشگاه های خارج از کشور را از کجا به دست بیاوریم؟

رجوع به سایت سازمان توسعه تجارت ایران ( www.tpo.ir  ) و کلیک روی لینک رویدادهای تجاری و سپس لینک نمایشگاه های خارجی

چگونه عضو اتاق های مشترک و کمیته ای مشترک زیر مجموعه اتاق ایران شویم؟

برحسب کشور هدف تان به سایت اتاق بازرگانی مشترک ایران وکشور هدف تان مراجعه نموده و یا تماس حاصل فرمائید.

چگونه با رایزن بازرگانی ج.ا.ایران در کشور هدف تماس برقرار کنیم؟

رجوع به سایت سازمان توسعه تجارت ایران ( www.tpo.ir  ) و پیدا کردن لینک رایزنان بازرگانی خارج از کشور، تماس های ارتباطی بارایزن بازرگانی مربوطه ذکر شده است.

چگونه با مرکز ج.ا.ایران در کشور هدف تماس برقرار کنیم؟

رجوع به سایت سازمان توسعه تجارت ایران ( www.tpo.ir  )  و پیدا کردن لینک مراکز تجاری خارج از کشور، تماس های ارتباطی با مرکز تجاری مربوطه ذکر شده است.

جهت انجام معامله تجاری موفق رعایت نکات ذیل مهم می باشد:
  • اولویت با مذاکره رو در رو است
  • مذاکره کننده باید مسلط به زبان کشور هدف یا یکی از زبان های بین المللی باشد
  • ضرورت عقد قرارداد با طرف تجاری کشور هدف
  • قبل از عقد قرارداد با رایزن بازرگانی و یا کارشناس اقتصادی سفارت ج.ا.ایران در کشور هدف مشاوره نمایید
  • توافق بر نحوه بارگیری و ارسال کالا
  • توافق بر نحوه نقل و انتقال مالی
  • ضرورت اضافه نمودن بند (در صورت بوجود آمدن اختلاف فیمابین، حکمیت و داوری با اتاق های بازرگانی دو کشور می باشد) در قرارداد
  • قرارداد را به تایید و رؤیت سفارتخانه های دو کشور برسانید
شرایط لازم جهت صدور مجوز تاسیس اتاق/کمیته مشترک بازرگانی ایران با کشور هدف چگونه است؟

ارائه پيشنهاد تأسيس اتاق مشترك از جانب اعضاء اتاق ایران، هيأت رئيسه اتاق ایران، معاونت اموربين الملل اتاق ایران ويا مراجع ذيربط دولتي (توضیح درخصوص مراجع ذیصلاح دولتی برای اعضای کمیته: علاوه بر ارتباط مستقیم کاری وزارت خانه هایی مثل صمت و امور خارجه در این ارتباط، با توجه به مسئولیت اغلب وزارتخانه ها حتی سازمان برنامه و بودجه در تولیت تعدادی از اجلاس کمیسیون های همکاری های مشترک بازرگانی دوجانبه، هرکدام از این وزارتخانه ها و دستگاه ها می توانند درخواست تشکیل اتاق یا کمیته مشترک کشورهای تحت تولیت را داشته باشند)

شرایط لازم کشور پیشنهادی جهت تاسیس اتاق/کمیته مشترک بازرگانی چیست؟

برخورداری کشور پيشنهاد شده از يكي از شرايط ذيل:

الف. جزء سي كشور اول شريك تجاري ايران (مطابق آمار گمرک ایران).

ب. جزء یکی از 15 کشور همسایه ايران

ج. جزء سي اقتصاد بزرگ دنيا. (براساس گزارش سالانه بانک جهانی).

د. قابليت ارتقاء ظرفيت توسعه روابط تجاري واقتصادي با كشور پيشنهادي ( به تشخيص اتاق ايران).

ه . دارابودن  اتاق مشترک یا نهاد مشابه مشترک با ایران در (کشور پيشنهادي).

و. عدم مخالفت وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه (بر اساس مولفه های سیاسی، امنیتی و …).

ز. داشتن حد نصاب اعضا براي تشكيل مجمع عمومي مؤسس و انتخابات هئيت مديره (حداقل 30 نفر اعم از حقیقی و حقوقی واجد مدارک).

چ. داشتن حد نصاب اعضا برای تشکیل کمیته (حداقل 5 و حداکثر 15 نفر اعم از حقیقی و حقوقی واجد مدارک درخواست شده.

مدارک لازم جهت عضویت در مجمع موسس اتاق/کمیته مشترک بازرگانی چیست؟
  1. نامه درخواست تأسيس اتاق مشترك از جانب اعضاء اتاق ایران، هيأت رئيسه اتاق ایران، معاونت اموربين الملل اتاق ایران ويا مراجع ذيربط دولتي
  2. کارت عضویت دارای اعتبار متقاضیان (حقیقی یا حقوقی ) در یکی از اتاقهای بازرگانی سراسر کشور.
  3. ارائه يكي از مدارك مثبته ذيل دال برفعاليت اقتصادي با كشور طرف همكاري:
  • اظهارنامه گمركي صادراتي يا وارداتي يا ترانزيت.
  • ثبت شركت در كشور طرف همكاري.
  • مشاركت در مناقصه هاي كشور طرف همكاري.
  • شركت هاي ايراني كه بيش از (10%) سهام آن ها متعلق به يكي از شركت هاي كشور طرف همكاري باشد.
شرایط لازم برای حضور در مجامع اتاقهای مشترک چگونه است؟

اعضای عادی اتاقهای مشترک جهت حضور در مجامع اتاقهای مشترک با داشتن حق رای می بایست حائز شرایط ذیل باشند:

  1. دارای کارت عضویت و یا بازرگانی معتبر در یکی از اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و یا اتاق تعاون
  2. دارای عضویت معتبر در اتاق مشترک
  3. به استناد ماده 2-6-17 جهت برخورداری از حق رای ،حداقل سه ماه از عضویتشان در اتاق مشترک سپری شده باشد.
هزینه عضویت در اتاقهای مشترک چگونه است؟

هزینه تمدید و ورودیه اعضای جدیداتاق مشترک  هر ساله طبق ماده 18-6 اساسنامه در مجمع عمومی مطرح و نهایتاً مجمع در این خصوص تصمیم گیری و تصویب می نماید. (این هزینه برای اتاقهای مشترک متفاوت است.)

نحوه عضویت در کمیسیونهای تخصصی اتاقهای مشترک چگونه است؟

کمیسیون های تخصصی اتاقهای مشترک بنابر تشخیص هیات مدیره اتاق مشترک در حوزه های متفاوت (داوری، حمل و نقل، تجارت و بازرگانی، کشاورزی، خدمات و …) تشکیل و به اعضا اطلاع رسانی می گردد. سپس اعضا درخواست مکتوب خود را جهت عضویت در کمیسیون مرتبط به دبیرخانه اتاق مشترک اعلام تا عضویت رسمی شود.

خدمات اتاقهای مشترک به فعالان اقتصادی چیست؟

دبیرخانه اتاقهای مشترک موظف است موارد را به شرح ذیل به اطلاع اعضای آن اتاق مشترک اطلاع رسانی و اقدام نماید:

  • مشاوره تخصصی جهت حضور در بازار کشور هدف
  • بازارشناسی و ارزیابی بازار برای حضور در کشور هدف
  • اطلاع رسانی اخبار و قوانین تجاری به روز در کشور هدف
  • برگزاری دوره های آموزشی تجاری مرتبط با کشور هدف
  • شبکه سازی تجار داخلی و خارجی در کشور هدف
  • نشست های مشترک B2B آنلاین و حضوری با فعالان اقتصادی کشور هدف
  • اعزام و پذیرش هیات تجاری و تخصصی و نمایشگاهی