سوالات متداول
منظور از مدرک فعالیت، هر مدرکی است که نشان دهنده فعال اقتصادی بودن متقاضی باشد، به عنوان مثال یکی از مدارک ذیل دارای اعتبارباید پیوست شود:
الف) پروانه فعالیت اقتصادی اعم از تولیدی، توزیعی، کشاورزی، خدماتی و خدمات وابسته به این فعالیت ها و سایر فعالیت هایی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان رشته های فعالیت معرفی شده اند. ب) ارائه معرفی نامه از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ج) گواهی ثبت در دفاتر تجاری از اداره ثبت شرکتها
برای فرآیند صدور، مبلغ 10.000.000 جهت حق ورود و به ازای هر سال مبلغ 20.000.000 ریال دریافت می شود.
در مرحله “فرم های گواهی” بر روی گزینه آبی رنگ با عنوان “فرم منشور عضویت” کلیک کرده، فایل PDF مربوط به تعهد نامه را پرینت گرفته و در قسمت پیوست مدارک همین صفحه بارگذاری گردد.
کارت عضویت حقیقی:
- کارت ملی
- شناسنامه (در صورت وجود تغییرات، صفحه توضیحات شناسنامه باید پیوست شود)
- مدرک تحصیلی حداقل دیپلم (طبق آیین نامه عضویت)
- مدارک گروه فعالیت
- فرم منشور
کارت عضویت حقوقی:
- کارت ملی
- شناسنامه (در صورت وجود تغییرات، صفحه توضیحات شناسنامه باید پیوست شود)
- مدرک تحصیلی حداقل دیپلم (طبق آیین نامه عضویت)
- مدارک گروه فعالیت
- فرم منشور عضویت
- آگهی تاسیس و تغییرات شرکت -روزنامه رسمی به روز (مدیر عامل)
- اساسنامه شرکت
جهت پیگیری فرآیند ثبت نام می بایست با شعبه اتاق بازرگانی استان و یا شعبه اتاق متولی درخواست کارت تماس گرفته شود.
انتخاب اتاق یا شعبه اتاق متولی، براساس استان محل ثبت شرکت (برای متقاضیان حقوقی) و استان محل فعالیت (برای متقاضیان حقیقی) می باشد.
تمامی افراد که فعال اقتصادی هستند می توانند متقاضی دریافت کارت عضویت باشند (حتی اتباع خارجی)؛ مگر اینکه طبق استعلام سازمان اداری و استخدامی کارمند دولت باشند.( اعضا هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی زیر نظر وزارت علوم از شرط کارمند دولت بودن، مستثنی هستند)
این مدت، به زمان انجام فرآیند توسط متقاضی و تعداد پرونده هایی که در صف بررسی توسط کارشناس اتاق مربوطه وجود دارد، بستگی دارد.
مدت اعتبار کارت عضویت یک سال تا پنج سال می باشد.
در اصل کارت تفاوتی وجود ندارد؛ تنها تفاوت می تواند خدماتی باشد که اتاق های استانی بنابر امکانات خود به بازرگانان ارائه می دهند.
بله. هر فرد با عضویت فعال در اتاقهای استانی، عضو فعال اتاق بازرگانی ایران نیز می باشد.
هر شعبه اتاق بازرگانی به نسبت اختیارات خود مزایای ویژه ای در اختیار بازرگانان قرار خواهد داد که جهت کسب اطلاعات بیشتر باید با شعبه اتاق متولی کارت عضویت تماس گرفته شود.
در این قسمت با توجه به گروه کالایی واردات و یا صادرات، می توان نزدیک ترین کالا به فعالیت را از ستون سمت راست انتخاب و از ستون دوم گزینه اضافه را به عنوان فعالیت اصلی کلیک نمود.
بله. ابتدا شعبه اتاق متولی را در جریان مفقود شدن کارت قرارداده، تا طی فرآیند مناسب (المثنی)کارت جدید صادر گردد.
به دلیل اینکه ثبت نام ناتمام(فرآیند تکمیل نشده است) با اطلاعات متقاضی در سامانه کارت بازرگانی هوشمند وجود دارد که برای رفع آن می بایست به شعبه اتاق متولی اطلاع رسانی گردد.
چنانچه در زمان ثبت نام اطلاعات متقاضی اشتباه وارد شده است و امکان دریافت کلمه عبور وجود ندارد، میتوان با شعبه اتاق متولی تماس حاصل نموده و رمز عبور را جهت ورود به سامانه دریافت نمود.
از قسمت فراموشی و دریافت رمز عبور، شماره کارت (برای ثبت نام های حقیقی کد ملی و ثبت نام های حقوقی شناسه ملی شرکت) را وارد کرده ،یکبار روی صفحه کلیک نموده تا فیلد های تاریخ انقضا و کد ملی غیر فعال شود. در این مرحله با وارد کردن شماره همراهی که در زمان ثبت نام ثبت شده است و زدن دکمه ارسال کلمه عبور، رمز عبور مجددا برای پیامک خواهد گردید.
بله .طبق آیین نامه عضویت، سن متقاضیان می بایست 20 سال تمام باشد.
تا قبل از اینکه متقاضی آن را تغییر ندهد معتبر می باشد.
بعد از تایید نهایی درخواست کارت از پیش نویس توسط متقاضی، پرونده برای بررسی به پیش نویس شعبه اتاق متولی کارت ارجاع داده می شود. تمام مراحل بررسی مدارک و پرداخت ها، توسط پیامک اطلاع رسانی خواهد گردید.
به صورت حضوری در شعبه اتاق متولی کارت و یا ارسال از طریق پست به محل کار انجام می گیرد.
وجود یک کارت عضویت حقیقی و یک کارت عضویت حقوقی به صورت همزمان برای یک شخص بلامانع است اما داشتن دو کارت عضویت حقیقی یا دو کارت عضویت حقوقی برای یک شخص امکانپذیر نیست.
بله، در صورتی که کارت عضویت شرکت قبلی غیرفعال شود یا منقضی شده باشد یا شرکت قبلی مدیر عامل جدید معرفی نماید.
در انتهای صفحه ی مربوط به مرحله ی تایید نهایی، کادری با نام “توضیحات گردش کار” قرار داده شده است که می توان پیغام موردنظر را برای کارشناس پرونده قرار داد.
یک سال تا پنج سال.
بله، در صورتی که کارت شرکت قبلی غیرفعال شود یا شرکت قبلی مدیر عامل جدید معرفی نماید.
وجود یک کارت حقیقی و یک کارت حقوقی به صورت همزمان برای یک شخص بلامانع است اما داشتن دو کارت حقیقی یا دو کارت حقوقی برای یک شخص امکانپذیر نیست.
در صورت مفقودی کارت
در کارت بازرگانی تنها مدیر عامل و در کارت های عضویت، رئیس هیئت مدیره نیز می تواند کارت دریافت نماید.
برای کارت بازرگانی حداکثر سه رشته فعالیت و برای کارت عضویت فقط “خدمات” را می توان انتخاب نمود. درصورتی که شرکت دارای” گواهی نمایندگی” و یا “مادر تخصصی” باشد می تواند با زدن تیک نمایندگی در مراحل ثبت نام و ارائه مدرک به شعبه متولی، از 14 رشته فعالیت بهره مند شود.
برای تمدید می توان از 60 روز مانده به پایان اعتبار کارت اقدام کرد.
با ورود به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند (cscs.chambertrust.ir) می توان نسبت به صدورکارت بازرگانی / عضویت به روال زیر اقدام نمود: در صورتی که بازرگان درخواست کارت عضویت/ بازرگانی حقیقی داشته باشد شماره ملی خود را وارد کند و اگر درخواست کارت عضویت/ بازرگانی حقوقی داشته باشد شناسه شرکت را وارد کند . پس از مشخص کردن نوع کارت، کد پستی، نام شعبه انتخابی و تلفن همراه و سپس زدن دکمه ” دریافت کد اعتبار سنجی ” کدی 6 رقمی به تلفن همراه ارسال می شود که با وارد کردن کد در کادر مخصوص خود و تایید ” آشنایی با قوانین و مقررات ” و سپس زدن دکمه ثبت وارد کارتابل خود شده و با زدن دکمه اغاز ثبت نام، مراحل ثبت نام خود را مرحله به مرحله انجام دهد. بدیهی است پس از ورود به کارتابل، کدی با حروف لاتین به عنوان رمز عبور برای بازرگان پیامک می شود که برای ورود مجدد می تواند از آن کد استفاده نماید.
23 سال تمام.
حداقل دیپلم متوسطه